Muumiluokassamme, jossa opiskelee sekä yleisopetuksen että pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaita, olemme syyslomasta asti kokeilleet soveltaen Pekka Peuran mallia yksilöllisestä matematiikan opetuksesta. Olemme ilolla todenneet mallin toimivan ja innostavan oppilaita matematiikan opiskeluun. Asenteet matematiikan opiskelua kohtaan ovat muuttuneet selvästi positiivisempaan suuntaan. Nopeasti asioita omaksuvat eivät enää kyllästy liian hitaaseen etenemiseen, ja ne jotka tarvitsevat enemmän aikaa asioiden omaksumiseen, voivat opiskella asioita omaan rauhallisempaan tahtiinsa. 

Lähtökohtana yksilöllisessä matematiikan opetuksessa on, että oppilas voi edetä matematiikassa omaan tahtiinsa. Opettaja ei enää opeta teoriaa koko luokalle yhtäaikaa, vaan oppilaat opiskelevat teoriaa pienissä ryhmissä vertaistuen, opetusvideoiden ja tarvittaessa opettajan opetuksen avulla. Opettaja voi opettaa teoriaa vain esim. yhdelle oppilaalle kerrallaan. Oppilaiden yhteistoiminnalla ja keskinäisellä vertaistuella on suuri merkitys yksilöllisen opetuksen mallissa. Oppilaskaverilta voi aina kysyä apua ja ohjeita. Oppilas voi myös opettaa toista oppilasta. Opettajan tehtävänä on ohjata, opettaa ja varmistaa, että kaikkki oppivat. 

Luokassamme ovat käytössä matematiikkaryhmät, jotka elävät tilanteen mukaan. Ryhmässä voi olla 1-5 oppilasta. Tarkoituksena on, että ryhmän sisällä jäsenet olisivat suurinpiirtein samassa kohtaa matematiikan opiskelussaan. Ryhmien sisällä liikkuminen on kuitenkin joustavaa. Jos joku on ollut esim. viikon matkoilla voi hän siirtyä toiseen ryhmään, joka on jäljempänä. Kiirettä tai pakkoa edetä muiden tahdissa ei ole. Ainoa tavoite on, että yeisopetuksen oppilaiden on saatava opiskeltua opetussuunnitelmassa mainitut asiat. Nopeimmat ovat jo jatkaneet opiskelemaan seuaavan vuosiluokan asioita. Kokeet luokassamme pidetään myös joustavasti omaan tahtiin, kunhan kirjan jakso on suoritettu, asiat opittu ja kertaustehtävät tehty. Oppilaat voivat päättää milloin ovat valmiita suorittamaan jakson kokeen. Uutta jaksoa ei kuitenkaan aloiteta ennen kokeen tekemistä. Ryhmäläiset päättävät myös itse mitä tekevät matematiikan kotitehtävinä. Kullakin matematiikkaryhmällä on myös kerran viikossa "tablettivuoro", eli mahdollisuus pelata tabletilla matematiikkapelejä.

Olemme puhuneet luokassa yksilöllisestä opiskelusta ja painottaneet, ettei kyse ole kilpailusta kuka on nopein, vaan siitä mikä oppimistahti sopii itse kullekin. Oppilaiden keskuudessa ei olekkaan esiintynyt kilpailua tai toisten mollaamista etenemisvauhdista. 

Lisää aiheesta voi lukea mm. näistä linkeistä:

Matematiikan oppimisen tulevaisuus

Kymmenen kysymystä matematiikan yksilöllisestä oppimisesta

 

Keskiviikon työskentelyä...

image-normal.jpgimage-normal.jpgimage-normal.jpgimage-normal.jpgimage-normal.jpg